מכללת אורנים – מחקר בנושא נוער ותקשורת

פורסם במדור מן העיתונות, בתאריך 7 מרץ 2011

מחקר בקרב מאות בני נוער יהודים וערבים בחיפה והצפון מגלה כי הצעירים סבורים כי החדשות לא צריכות לבדר * לדעתם החדשות והאקטואליה הן בעלות תפקיד של הענקת משמעות, של מעורבות, של שייכות והשתתפות בנעשה בחברה ובמדינה * ירידה בצריכת עיתונים אך למרות זאת 40 אחוז מבני הנוער צורכים חדשות ואקטואליה בטלויזיה ובאינטרנט * גיא זוהר הוא מגיש החדשות הפופולרי ביותר

מחקר חדש אודות צריכת התקשורת בקרב בני נוער ועמדתם על התקשורת מגלה כי בני הנוער סבורים שהתקשורת הישראלית לוקה בדיווחיה החדשותיים באי אמינות, מגזימה ובעיקר מפחידה.

מנגד, סבורים בני הנוער כי לחדשות יש תפקיד חברתי חשוב הבאת מידע משפיע, חשוב ומעניין הרלוונטי לחייהם כאזרחים.

לדבריהם של בני הנוער דיווחי החדשות והאקטואליה בעיתונות הכתובה והמקוונת ובתקשורת האלקטרונית לא צריכים לבדר אלא לאפשר לאנשים לגבש תפיסת עולם אזרחית תוך חשיפה למסרים פוליטיים.

המחקר החדש הוצג הבוקר (6 במרץ 2011) בכנס אורנים הראשון לחינוך לתקשורת שעסק בהוראת התקשורת בישראל היום. הסקר הוצג בפני עשרות תלמידי תיכון ממגמות התקשורת המרכזיות בחיפה והצפון, שני מפקחי התקשורת (דורית באלין מהמסלול העיוני ויוסי בר-דוד מהמסלול הטכנולוגי). כמו כן השתתפו בכנס העיתונאי רביב דרוקר ועורך ידיעות אחרונות לשעבר שילה דה-בר וכן פאנל של אקדמאיים שיציגו עמדות ביקורתיות על תוכניות הלימודים בתקשורת בישראל כיום, הן במגזר היהודי והן במגזר הדתי.

המחקר בוצע במהלך שנת 2010. המחקר נערך על ידי ראש החוג לתקשורת במכללת אורנים לחינוך, ד"ר אריה קיזל עם ד"ר מירה פוירשטיין. במחקר השתתפו 413 בני נוער יהודים וערבים (45 אחוז בנים ו-55 אחוז בנות) מבתי ספר ברחבי חיפה והצפון (80 אחוז מהם תלמידי בתי ספר עיוניים ו-20 אחוז תלמידי בתי ספר מקצועיים טכנולוגיים). 80 אחוז מהם תושבי ערים גדולות ו-20 אחוז מישובים קטנים. חצי מבני הנוער היו תלמידי כיתות ט' וחציים האחר מכיתות י"א.

המחקר בדק את צריכת החדשות והאקטואליה בקרב בני נוער אלה וכן את תפיסתם את החדשות והאקטואליה בעיתונות הכתובה, המקוונת והמשודרת.

הנתונים:

מה את/ה אוהב/ת לעשות בדרך כלל בשעות הפנאי ?
שכיחות אחוז
  • לגלוש באינטרנט 320 77.11%
  • להיפגש עם חברים 304 73.25%
  • לצפות בטלוויזיה 264 63.61%
  • לעסוק בספורט 157 37.83%
  • ללכת לקולנוע 121 29.16%
  • לקרוא ספר 84 20.24%
  • לקרוא עיתון 56 13.49%
הנתונים לגבי צריכת החדשות והאקטואליה:
  • 63 אחוז מבני הנוער לא צופים כלל בערוץ הראשון. 4.5 אחוזים מבני הנוער צופים אחת ליום בערוץ הראשון.
  • ערוץ 2 וערוץ 10 הם הפופולאריים ביותר בקרב בני הנוער. יותר מ-40 אחוז מבני הנוער צופים לפחות אחת ביום בערוץ 2.
  • 36 אחוז מבני הנוער צופים לפחות אחת ביום בערוץ 10.
  • YNET הוא פורטל החדשות המועדף בקרב בני הנוער. NRG והארץ פופולאריים פחות.
  • ידיעות אחרונות הוא העיתון הפופולרי ביותר בקרב בני הנוער. 15 אחוז מהם קוראים בו מדי יום.
  • תוכנית האקטואליה המועדפת על בני הנוער היא "מהיום למחר" עם גיא זוהר בערוץ 10: 11.3 אחוז מבני הנוער דיווחו כי הם צופים בה "הרבה מאד", אחריה "חמש עם רפי רשף": 5.17 אחוזים מבני הנוער דיווחו כי הם צופים בה "הרבה מאד".
נתוני הצפייה בטלויזיה:
  • בני הנוער מדווחים כי הם צופים בממוצע 3.13 שעות ביום בטלויזיה.
  • יותר מ-40 אחוז מבני הנוער דיווחו כי הם צופים בין שלוש לחמש שעות ביום בטלוויזיה
באילו תוכניות צופים בני הנוער בטלויזיה? (ראה תרשים: תכנים בטלויזיה)
מהטבלה עולה כי אף כי סרטים וריאלי במקום הראשון יותר מ-40 אחוז מבני הנוער צופים בתוכניות חדשות ואקטואליה ויותר מ-35 אחוז מבני הנוער צופים בתוכניות תרבות, מדע וטבע.
statistics
גלישה באינטרנט:

• בני הנוער מדווחים כי הם גולשים באינטרנט בממוצע ביום 3.7819 שעות.
• 40 אחוז מבני הנוער גולשים בין 3 ל-5 שעות ביום באינטרנט.
• 20 אחוז מבני הנוער גולשים בין 5 ל-7 שעות ביום באינטרנט.
• יותר מ-11 אחוז מבני הנוער מדווחים כי הם גולשים יותר מ-7 שעות ביום באינטרנט.
באילו תכנים מתעניינים בני הנוער באינטרנט? (ראה תרשים תכנים באינטרנט)
אף כי קרוב ל-80 אחוז עסוקים בשהייה ברשתות חברתיות ויותר מ-70 אחוז במשחקים – כ-40 אחוז מתעניינים בתכנים הקשורים בחדשות ואקטואליה ויותר מ-26 אחוזים מתעניינים בתכנים הקשורים במדע, תרבות וטבע

תגיות: , ,